اعلام نتایج نهایی ششمین دورۀ جشنوارۀ دوسالانۀ سراسریِ داستان کوتاه خلاقانۀ سال(حیرت):
اعلام نتایج نهایی ششمین دورۀ جشنوارۀ دوسالانۀ سراسریِ داستان کوتاه خلاقانۀ سال(حیرت):
بر اساس فراخوان جشنواره در زمستان 1400 و همچنین جدول زمانبندی این دوره از جشنواره، مقرر بود مراسم اختتامیه در نیمۀ دوم دیماه 1401 برگزار شود؛ اما با توجه به روزهایی که از سر میگذرانیم و وضعیت حال حاضر جامعه و به احترام مردم سرزمینمان ایران، مراسم عمومیِ اختتامیۀ ششمین دورۀ جشنوارۀ داستان کوتاه خلاقانۀ سال (حیرت) برگزار نمیگردد.
لازم به ذکر است که جدول کامل امتیازات آثار نهایی و همچنین متن آثار برتر به روال دورههای پیش، در کتاب سال حیرت (ویژۀ ششمین دورۀ داستان کوتاه خلاقانۀ سال) در انتهای بهمنماه منتشر میشود و از برندگان جشنواره در نشستی خصوصی تقدیر خواهد شد.
گزارش کوتاهی از دورۀ ششم جشنواره به همراه بیانیۀ هیئت داوران و اسامی برندگان این دوره از جشنواره:
با پایان مهلت ارسال آثار در شهریور 1401، تعداد 467 داستان کوتاه از سراسر کشور به دبیرخانۀ جشنواره ارسال شد. در اولین مرحلۀ داوری، 362 داستان که شرایط اولیه را دارا بودند، به رقابت اصلی وارد شدند. در مرحلۀ دوم داوری 96 داستان از سوی هیئت داوران برگزیده و به دبیرخانه اعلام شد. در مرحلۀ سوم، هیئت داوران، 56 داستان برگزیدۀ مرحلۀ نیمهنهایی را اعلام کرد که نتیجۀ این مرحله در سایت رسمی جشنواره اعلام شد؛ البته از آنجا که داوران از اسامی داستاننویسان مطلع نبودند و آثار بدون نام نویسنده تحویل آنها شده بود و به دلیل اهمیت پنهان ماندن نام هنرمندان صاحب آثار، دبیرخانۀ جشنواره نیز فهرست آثار برگزیده در مرحلۀ نیمهنهایی را بدون نام نویسنده منتشر کرد.
اسامی آثار راهیافته به مرحلۀ نیمهنهایی جشنواره به همراه نام نویسندۀ اثر:
-
1. روزگار آورد دردی به عضوی چو – سارا سعدلو
-
2. رفته – میلاد باقری
-
3. چرخه – سینا نجفی
-
4. اگر فکر کردن به تو گناه نیست – شقایق صابر
-
5. آنگونه که تکثیر میشویم – شقایق صابر
-
6. عشقنامه – علیرضا جلالیان
-
7. سانسورچی – دانیال عماری
-
8. خنجر در ظهر – بهنام شیرالی
-
9. با آب سرد شسته شود – مرجان شرهان
-
1 من مرد جنگی نیستم – احسان رسولیان
-
11. اسلحۀ روی دیوار – امیر یوسفی
-
12. بال و پر زِ نو – رضا گندمی
-
13. خندۀ خون بر چاقو – محمدحسین رضایی
-
14. زنده به گور – پویا کیانی
-
15. پدرتان مرده است – پویا کیانی
-
16. نام من احد است – سارا عمرانی
-
17. امریکانو – نرجس امینی
-
18. هنوز قرصها را نریختهام – نرجس امینی
-
19. بینام – علیرضا فارسی مدان
-
20. اسم داستان را هم یه کاریش میکنیم – علیرضا فارسی مدان
-
21. اولین بیانیۀ یک داوطلب بستری شدن در آسایشگاه بیماران روانی – احسان دهقان و مرضیه عبداللهی پناه
-
22. خاطرات مبهم یک مرد مرده – نوژان رسالتی
-
23. بررسی اثر کوریولیس بر معناداریِ جهان؛ مطالعۀ موردیِ سینکهای دوقلو – علیرضا نیکخواه
-
24. آنجا که لکهها در چالهها غرق میشوند – فهیمه مقدسی
-
25. شاخ – یحیی محسن پور
-
26. تاریکِ تاریکِ تاریک، آرامِ آرامِ آرام – فرید خسروانی
-
27. خرچنگ – مسلم صادقی
-
28. خیال میکنم – سپیده رضایی
-
29. خوانهای گسترده – الهام فردویی
-
30. ونوس یا داوود؟ یا من که در این تاریکی نشستهام – الهام فردویی
-
31. نارنجی مقدس – روحالله اسدی
-
32. کروپا نشست بر فراز تلی و شمرد ردپای موچولالملول را که بر درهها سرازیر بود – سمیه مظلوم
-
آنها فقط اسپک میزدند – حسین شعبانی
-
34. دریادماندگانِ ازیادرفته – مژگان شعبانی
-
35. درختی نوک آن کوه – علی نوروزی
-
36. وحشت – علی نوروزی
-
37. روزنامه گلهای بیباران – مهدی پورمحمد
-
38. زا – حسینعلی ساسانی
-
39. سر علیه تن – صدیقه صادقی
-
40. طرح سادهای از یک واقعیت پیچیده – سمیرا صفاییزاده
-
41. قرآن منثور نادری – کبری التج
-
42. وقت آن است… – یحیی زیمور
-
43. من و تمام – فاطمه نظری
-
44. گریز از حسی کهنه اما ماندگار – مریم مرادی
-
45. نیهیل، معمار بیمغز و شبهای – محمد جابری
-
46. چرخِ چاه – سیروس صفایی
-
47. Tragedy Nostalgia Vol. 1: Because I Will, I Can’t (a eulogy) – مازیار عارفی نژاد
-
48. آخرین داستانم، انشاالله – مازیار عارفی نژاد
-
49. اوفلیا – بنیامین مقصودی
-
50. نویسنده – احسان زارع
-
51. بیفروغی – حسین مطلبی کاشانی
-
52. بوی صابون کاج – شقایق اکبری
-
53. سیمان، قند، خجی و دیگران – مریم عزیزخانی
-
54. تا صفر – کسرا زنوبی
-
55. تولیدِ مَثَل همان تولید مثل است – ذکیه طلوع
-
56. دو مرگن – احمد سوسرایی
در پایانِ چهارمین مرحلۀ داوری، جدول کامل امتیازات نهایی این 56 اثر به دبیرخانۀ جشنواره تحویل داده شد و هیئت داوران پیشنهاد کرد 15 اثر به عنوان برندگان نهایی معرفی شوند. بنا به قانون جشنواره، در صورتی که دو داستان از یک نویسنده در جمع برندگان نهاییِ جشنواره قرار گیرد، اثری که امتیاز کمتری کسب کرده است، حذف خواهد شد و از هر نویسنده تنها یک اثر میتواند در جمع برندگان نهایی حاضر باشد. در این دوره از جشنواره، 2 مورد اینچنینی در بین آثار برگزیده وجود داشت که در جدول امتیازات مشخص است.
بیانیۀ هیئت داوران ششمین دورۀ جشنوارۀ دوسالانۀ داستان کوتاه خلاقانۀ سال(حیرت):
هیئت داوران ششمین دورۀ جشنوارۀ داستان کوتاه خلاقانۀ سال، از مسئولان برگزارکنندۀ جشنواره و همچنین همۀ داستاننویسان و هنرمندانی که آثار خود را به جشنواره ارسال کردهاند، سپاسگزاری میکند.
هیئت داوران با درنظرگرفتن معیار اصلی جشنواره، یعنی خلاقیت و نوآوری در مقایسۀ آثار حاضر در این دوره از جشنواره با یکدیگر، در چهار مرحله به بررسی آثار پرداخت. مقایسه و سنجشِ خلاقیت و نوآوریِ داستانها در این زمینهها صورت گرفته است:فرم کلیِ روایت، نظامهای ساختاریِ روایت (پیرنگ، شخصیتپردازی، راوی و پرسپکتیو روایی، زمان، مکان، فضا، زبان و نوشتار روایی)، کمپوزیسیونِ روایت و در نهایت، گستره و عمق دلالت و معنا.
در تمامیِ مراحل داوری، دقت و وسواس بسیاری صورت گرفته است و داوران هیئت انتخاب نیز از داوران اصلی جشنواره تا مرحلۀ نهایی بودهاند.
در مراحل داوری، تمامی داوران امتیازات خود را به صورت جداگانه اعلام کردند. از آنجا که معیارهای سنجش آثار، خود مفاهیمی بودند که در خوانش داوران دلالتهایی متفاوت ایجاد میکردند، اختلاف نظر در نتایج در مقایسۀ نسبی آثار با یکدیگر امری بدیهی بوده است. در انتها و بنا به روال از پیش تعیینشده و برای حفظ ارزش تنوع نگاه داوران، امتیازات عددی با یکدیگر جمع زده شد تا نتیجۀ نهایی مشخص گردد. طبیعی است داستانهایی که تا حدود بیشتری و از جنبههای متعدد و متنوعتری نظر داوران را جلب کرده بودند، جمع امتیازات بیشتری به دست آوردند. هیئت داوران، ضمن ارائۀ جدول کامل امتیازات آثار، جمعبندی خود را از آثار داوریشدۀ جشنواره، در ضمن نکاتی چند یادآور میشود:
-
هر 15 داستان برگزیدۀ نهایی، برندگان این دورۀ جشنواره و حائز عنوان برترین داستان سال جشنوارهاند.
-
ما خود از برندگان دورههای پیشین این جشنوارهایم و بسیاری از آثار دورههای قبل را مطالعه کردهایم و با معیارهای زیباییشناختیِ حیرت کاملا آشناییم. به این اعتبار، تمام آثار مرحلۀ نیمهنهاییِ این دوره از جشنواره را در سطح کیفیِ بالایی تشخیص داده و نیک آگاهیم که بین برندگان نهایی به سختی میتوان اثری را در تمامیِ زمینهها برتر از دیگری دانست.
-
آثار در مقایسه با یکدیگر داوری شدهاند و نه در مقایسه با هرآنچه در ذیل مفهوم ادبیات داستانی قرار میگیرد. امتیازدهی نیز بر همین اساس بوده است و جدول امتیازات نشاندهندۀ این مقایسه و اختلافنظر ضروریِ داوران است.
-
همچون دورههای گذشته، باید تصریح کنیم که تکرار خلاقیت آثار دیگر، «تکرار» است و نه «خلاقیت». گرچه احتمالا تکرار ساختارها و نگرشهای تثبیتنشده، از تکرار بدیهیشدهها ارزش بیشتری دارد.
هیئت داوران دومین دورۀ جشنواره(به ترتیب حروف الفبا):
-
خالو خالد
-
رضا بهاریزاده
-
رضا قلیپور
-
سمیه برازجانی
-
غزاله سبوکی
-
محمدعلی نجفی
-
مصطفا سلیمی
-
یاسر قاسمی
داستانهای برتر و برندگان ششمین دورۀ جشنوارۀ دوسالانۀ داستان کوتاه خلاقانۀ سال(حیرت):
-
داستان کوتاه «نام من احد است» اثر سارا عمرانی از شیراز
-
داستان کوتاه «نیهیل، معمار بیمغز و شبهای» اثر محمد جابری از تهران
-
داستان کوتاه «سانسورچی» اثر دانیال عماری از شیراز
-
داستان کوتاه «رفته» اثر میلاد باقری از اصفهان
-
داستان کوتاه «وقت آن است…» اثر یحیی زیمور از شیراز
-
داستان کوتاه «آنگونه که تکثیر میشویم» اثر شقایق صابر شکار از تهران
-
داستان کوتاه «چرخِ چاه» اثر سیروس صفایی از شیراز
-
داستان کوتاه «نارنجی مقدس» اثر روحالله اسدی از شیراز
-
داستان کوتاه «زنده به گور» اثر پویا کیانی از اصفهان
-
داستان کوتاه «خرچنگ» اثر مسلم صادقی از سیرجان
-
داستان کوتاه «بررسی اثر کوریولیس بر معناداریِ جهان؛ مطالعۀ موردیِ سینک های دوقلو» اثر علیرضا نیکخواه از تهران
-
داستان کوتاه «هنوز قرصها را نریختهام» اثر نرجس امینی از شیراز
-
داستان کوتاه «خوانهای گسترده» اثر الهام فردویی از شیراز
-
داستان کوتاه «Tragedy Nostalgia Vol. 1: Because I Will, I Can’t (a eulogy» اثر مازیار عارفینژاد از بیرجند
-
داستان کوتاه «آنها فقط اسپک میزدند» اثر حسین شعبانی از رشت
آخرین دیدگاهها