دورۀ اول بخش داستان – 1394

40 اثر برگزیده ­ی مرحله­ ی نیمه نهایی به شرح زیر اعلام شدند:

1- “پشته­ های خاکی” اثر سیده سمیه سیدان

2- “کشتزار” اثر حسین علی ساسانی

3- “در شهر” اثر ندا مرادی

4- “سرود یخ و آتش” اثر محمد جابری”

5- “قلم به دستان ریشدار” اثر امین پاک­پرور

6- “الاسفار اسبعه + یک” اثر فاطمه خلیلی

7- “مینی مالیستی ترین داستان دنیا” اثر عطیه اسداللهی همدانی

8- “نسل وی آی ایکس” اثر سعید احمدزاده

9- “محله ­مان افغانستان” اثر پری شاهیوندی

10-“نجاست، آن ­قدر که سقف خانه از بخار نفس­ های حیوانی ­ات مباح شود به خرابی” اثر بهاره ارشد ریاحی

11-“ده شبانه روز” اثر مجید آغه میری

12-“بداهه” اثر بهاره ارشد ریاحی

13-“یک پیشنهاد خوب: به خوشمزگی ذغال اخته های کبابی” اثر محمد محمودی

14-“مشتی زیر بادکنک قرمز” اثر رضا گندمی

15-“آنامورفوسیس” اثر عرفان موسی­ پور

16-“شرح حال یک شاهکار” اثر عاطفه خلیلی

17-“نقطه خور” اثر قاسم طوبایی

18- “قالب” اثر صدیقه قانع

19- “بیسکوییتت را در این داستان خیس کن” اثر فیروزه زارعی بالنجان

20-“آقای دال” اثر زهرا حسن زاده

21-“تکنوپولی” اثر علی شادکام

22-“ردّ زخم” اثر پیمان برومند

23_”بلّیسیمو” اثر دامون قنبرزاده

24-“یک پک عمیق” اثر رویا مقصودی

25- “قبای سرخ” اثر زهرا ریحانی

26-“دختر کار خرابی” اثر نگار نصراللهی

27-“چند لک قهوه ای” اثر مهدی نوربخش

28-“بلوط­ های سفید” اثر غلامرضا شریعتی راد

29- “لطفن فقط خودتان بخوانید” اثر مصطفی میرزایی پیهانی

30- “بَرَس” اثر مصطفی میرزایی پیهانی

31- “ابعاد قضیه” اثر نگار نصراللهی

32- “ساطور مریل استریپ” اثر حسین شعبانی

33- “مارپیچ” اثر فاطمه دهقان

34- “چهل گیس” اثر فاطمه دهقان

35- “داستان آخر” اثر پریسا کشتکار

36- “پدر چه جور آجری می شود؟” اثر مصطفی سلیمی

37- “تجدّد” اثر وحید فولادپور

38- “چاقوکشی قبل از پخش مستقیم مالاگا-خیخون” اثر شورش عابد

39- “جهنم به انتخاب خودم” اثر اسماعیل زرعی

40- “شابدوز” اثر صدیقه قانع

 

بیانیه ی هیئت داوران و لیست بیست اثر برتر جشنواره به ترتیب مجموع امتیازات:

 

بیانیه هیئت داوران اولین دوره­ی  جشنواره­ی داستان کوتاه خلاقانه­ی سال (حیرت)

 

هیئت داوران اولین دوره­ ی جشنواره ­ی داستان کوتاه خلاقانه­ ی سال، از همه­ ی داستان نویسان و هنرمندانی که آثار خود را به جشنواره ارسال کرده اند سپاس گزاری می­کند.

حجم بالای آثار ارسالی برای داوری و کیفیت قابل قبول بسیاری از این آثار، نشان­ دهنده­ ی جریان ارزشمندی است که در تولید آثار خلاقانه ­ی داستانی شکل گرفته و در حال گسترش است.

هیئت داوران طی فرآیندی شفاف، با در نظر گرفتن معیار اصلی جشنواره -یعنی خلاقیت در داستان- در سه مرحله به بررسی آثار پرداخت.

تمامی داوران، امتیازات خود را به صورت جداگانه اعلام کردند. از آن ­جا که اختلاف نظر در این باب امری بدیهی است، با توجه به نزدیکی امتیازات به هم، بنا به روال از پیش تعیین شده، امتیازات بین 0 تا 20 با یکدیگر جمع زده شد تا نتیجه­ ی نهایی مشخص گردد.

آگاهیم که داوری در هنر، همواره امری نسبی است. از این رو هر یک از داستان­ ها از دیدگاه ­های مختلف می­توانستند جزء سه اثر برتر قرار گیرند. هر یک از داستان­ ها نقاط قوت و ضعف خاص خود را داشتند و در ابعاد متفاوتی دست به تجربه و خلاقیت زده بودند. لذا دموکراتیک ­ترین راه، جمع جبری امتیازات بود. طبیعی است، داستان­ هایی که تا حدود بیشتری و از جنبه­ های متنوع­ تری نظر داوران مختلف را جلب کرده بودند، جمع امتیازات بیشتری به دست آوردند.

جهت ارزیابی بهتر نتایج توسط شرکت کنندگان عزیز، جدول کامل امتیازات در انتها آورده خواهد شد.

هیئت داوران، جمع بندی خود را از آثار داوری شده ­ی جشنواره، در ضمن نکاتی چند یادآور می ­شود:

  • تعداد بسیار زیاد آثار واصله به دبیرخانه که عمدتاً‌ به قلم نویسندگان جوان بوده است، نشان از اشتیاق و علاقه ­ی گسترده ­ی هنرمندان جوان فرهیخته ­ی کشور به ادبیات داستانی دارد. ولی درصد اندکی از داستان ­ها معیار نوجویی و اصالت خلاقیت را در صدر تلاش ­های خود قرار داده بودند. از این رو امید داریم که هنرمندان جوان، با مطالعات عمیق­ تر و اهتمام بیشتر و پرهیز از تکرار فرم­ ها و نگرش­ های گذشته، باعث شوند تا همگی شاهد رشد و بالندگی ادبیات داستانی کشور در آینده ­ای نزدیک باشیم.
  • در 40 داستان مرحله ­ی نیمه نهایی، از لحاظ فرم هنری و همچنین موضوع و نگرش و نگاه، شاهد آثار متنوعی بودیم. این مهم، با سیاست ­های کلی جشنواره متناسب بود و بستر لازم را پدید آورد تا از هرگونه استاندارد سازی و دُگم اندیشی و فرمول سازی ­های مرسوم در داوری سایر جشنواره ­های داستانی کشور، پرهیز شود و با دیدی گسترده و باز، بتوان اندیشه­ ها و فرم ­های متنوع و گاهاً متضاد را، با محور خلاقیت در کنار یکدیگر قرار داد.
  • آثار در مقایسه با یکدیگر داوری شده­ اند و نه در مقایسه با هر آن ­چه در ذیل مفهوم ادبیات داستانی قرار می ­گیرد.
  • تکرار خلاقیت آثار دیگر، “تکرار” است و نه “خلاقیت”. گرچه تکرار فرم ­ها و نگرش­ هایی که هنوز در چالش ­اند، از تکرار بدیهیات، ارزش بیشتری دارد.

 

در انتها، اسامی برگزیدگان نهایی اولین دوره ­ی جشنواره ­ی حیرت، طبق جدول زیر، اعلام می ­شود:

نام داستان نویسنده شهر داور1 داور2 داور3 داور4 داور5 جمع کل امتیازات
1 محله مان افغانستان پری شاهیوندی خرم آباد 17 14 15 16 17 79
2 کشتزار حسین علی ساسانی شیراز 16 15 18 12 17 78
3 بلوط های سفید غلامرضا شریعتی راد یاسوج 12 15 14 17 17 75
4 نسل وی آی ایکس سعید احمدزاده شیراز 16 12 17 11 19 75
5 رد زخم پیمان برومند تهران 16 15 13 14 15 73
6  نجاست؛ آنقدر که سقف بهاره ارشدریاحی تهران 13 16 10 14 17 70
7 سرود یخ و آتش محمد جابری دورتموند 16 3 18 15 16 68
8 بیسکویتت را در این داستان.. فیروزه زارعی بالنجان اصفهان 12 19 7 11 17 66
9 شابدوز صدیقه قانع شیراز 17 13 4 10 20 64
10 تجدد وحید فولادپور کرج 16 20 4 9 15 64
11 نقطه خور قاسم طوبایی اصفهان 13 5 12 15 16 61
12 چند لک قهوه ای مهدی نوربخش شیراز 17 11 10 12 11 61
13 لطفن فقط خودتان بخوانید مصطفا میرزایی پیهانی ملایر 14 15 10 10 11 60
14 پدر چه جور آجری می شود مصطفی سلیمی   قزوین 14 10 12 10 14 60
15 قلم به دستان ریشدار امین پاک پرور شیراز 12 5 12 8 20 57
16 مشتی زیر بادکنک قرمز رضا گندمی بیرجند 15 11 8 10 11 55
17 آنامورفوسیس عرفان موسی پور شیراز 14 10 9 8 14 55
18 الاسفار اسبعه+یک فاطمه خلیلی شیراز 14 10 5 10 16 55
19 در شهر ندا مرادی شیراز 16 4 11 7 16 54
20 آقای دال زهرا حسن زاده خرامه 15 5 10 10 14 54

 

هیئت داوران اولین دوره ی جشنواره (به ترتیب حروف الفبا):

  • امید تمیس
  • امیر حسین طاهری نژاد
  • رضا بهاری زاده
  • سمیه برازجانی
  • مجید خادم
  • (داور ششم جشنواره که یکی از بزرگ ­ترین نویسندگان معاصر کشور هستند، بنا به دلایل شخصی، پس از مطالعه ­ی آثار مرحله­ ی نهایی همگی را شایسته و قابل توجه دانسته و از ارائه ­ی امتیاز خودداری فرمودند و درخواست کردند که نامی از ایشان برده نشود.)