دورۀ پنجم بخش داستان – 1399

بیانیۀ هیئت داوران پنجمین دورۀ  جشنوارۀ داستان کوتاه خلاقانۀ سال(حیرت):

هیئت داوران پنجمین دورۀ جشنوارۀ داستان کوتاه خلاقانۀ سال، از همۀ داستان‌نویسان و هنرمندانی که آثار خود را به جشنواره ارسال کرده‌اند سپاس‌گزاری می‌کند.

هیئت داوران با در نظر گرفتن معیار اصلی جشنواره -یعنی خلاقیت و نوآوری در مقایسۀ آثار حاضر در این دوره از جشنواره با یکدیگر- در چهار مرحله به بررسی آثار پرداخت. خلاقیت و نوآوریِ داستان­ ها در زمینۀ نظام ­های اصلیِ روایت (پیرنگ، شخصیت­ پردازی، راوی و پرسپکتیو روایی، زمان، مکان، فضا، زبان و نوشتار روایی و در نهایت؛ کلیت کمپوزیسیونِ روایت) مورد مقایسه و سنجش قرار گرفته است.

در دو مرحلۀ ابتدایی و انتخاب داستان‌های نیمه‌نهایی، دقت بسیار زیادی صورت گرفت و داوران هیئت انتخاب نیز از داوران اصلی جشنواره بودند.

تمامی داوران، امتیازات خود را به صورت جداگانه اعلام کردند. از آنجا که اختلاف نظر در این باب امری بدیهی است و مبنا بر مقایسۀ نسبی آثار با یکدیگر بوده است، بنا به روال از پیش تعیین شده و برای حفظ ارزش تنوع نگاه داوران، امتیازات بین 0 تا 10 با یکدیگر جمع زده شد تا نتیجۀ نهایی مشخص گردد.

طبیعی است، داستان­ هایی که تا حدود بیشتری و از جنبه­ های متنوع­ تری نظر داوران مختلف را جلب کرده بودند، جمع امتیازات بیشتری به دست آوردند.

هیئت داوران، جمع‌بندی خود را از آثار داوری شدۀ جشنواره، در ضمن نکاتی چند یادآور می­ شود:

  • هر ده داستان راه یافته به مرحلۀ نهایی، برندگان این دورۀ جشنواره هستند و تنها یک اثر از این میان به عنوان برترین اثر، صرفا برای دریافت تندیس جشنواره و امتیاز چاپ کتاب مستقل از سوی انجمن ادبی هنریِ حیرت معرفی شده است.
  • علی ­رغم وجود داستان‌های قابل قبول در بین آثار، طبق معمول دوره­ های پیشین، درصد اندکی از داستان­ ها معیار نوجویی و اصالت خلاقیت را در صدر تلاش­ های خود قرار داده بودند و فاصلۀ کیفیِ 35 داستان مرحلۀ نیمه­ نهایی از مابقیِ آثار، بسیار زیاد بود. اما همچنان می‌توان امید داشت که هنرمندان جوان، با مطالعات عمیق ­تر و اهتمام بیشتر و پرهیز از تکرار ساختار­ها و نگرش­ های گذشته، باعث شوند تا همگی شاهد رشد و بالندگی ادبیات داستانی کشور در آینده ­ای نزدیک باشیم.
  • آثار در مقایسه با یکدیگر داوری شده ­اند و نه در مقایسه با هر آنچه در ذیل مفهوم ادبیات داستانی قرار می­ گیرد و امتیازدهی نیز بر همین اساس بوده است.
  • همچون دوره‌های گذشته باید تصریح کنیم که تکرار خلاقیت آثار دیگر، «تکرار» است و نه «خلاقیت». گرچه تکرار ساختار­ها و نگرش ­هایی که هنوز درچالش ­اند، از تکرار بدیهیات، ارزش بیشتری دارد.

داستان­ های برتر از نگاه هیئت داوران به ترتیب امتیازات:

داستان کوتاه «هرج و مرج» اثر سیاوش قربانی پور از  شهرکرد با مجموع امتیاز 76.5 از 100

داستان کوتاه «تهران پایتخت ایران است» اثر یاسر قاسمی کلواری  از  لردگان  با مجموع امتیاز 76.25 از 100

داستان کوتاه «خلا، ناکجا و آنچه زندگی می­نامیم » اثر  حسین شعبانی از  رشت  با مجموع امتیاز 69.75 از 100

داستان کوتاه « کویر: مادیانی گیر کرده در گِل؛ در دلش شهوت سردست​زدن» اثر  رضا قلی پور از  تهران  با مجموع امتیاز 68.5 از 100

داستان کوتاه «نوسان» اثر  الهام فردویی از شیراز با مجموع امتیاز 67.5 از 100

داستان کوتاه «پری کشی» اثر  مجتبی مقدم از باغملک خوزستان با مجموع امتیاز 67.25 از 100

داستان کوتاه «رویایی که خوابت را می پراند» اثر  دانیال عماری از  شیراز با مجموع امتیاز 64.25 از 100

داستان کوتاه «دو» اثر  غزال ستار از  اصفهان با مجموع امتیاز 57.75 از 100

داستان کوتاه «چشم-بسته احتمالا نگاه» اثر  مریم مقدم از  تورنتو  با مجموع امتیاز 756.75 از 100

داستان کوتاه «املت کلمات» اثر  نرجس امینی پشت­ مله از  شیراز با مجموع امتیاز 56.25 از 100

با توجه به مجموع امتیازات،

داستان کوتاه «هرج و مرج» اثر  سیاوش قربانی پور

به عنوان برترین اثر این دوره معرفی می شود. همچنین آقای حسین شعبانی نویسندۀ

داستان کوتاه «خلا، ناکجا و آنچه زندگی می نامیم »

به دلیل کیفیت آثار خود که تاکنون در سه دوره از جشنواره جزو برترین آثار بوده ­اند، شایستۀ تقدیر ویژه و دریافت تندیس جشنواره و امتیاز چاپ کتاب مستقل از سوی انجمن ادبی هنریِ حیرت اعلام می­ شود.

هیئت داوران دومین دورۀ جشنواره‌(به ترتیب حروف الفبا):

  • امید تمیس
  • پری شاهیوندی
  • خالو خالد
  • زهرا سلطانی
  • صدیقه قانع
  • مجید خادم
  • محمد جابری
  • مصطفا سلیمی
  • مهدی نیکبین

نتیجۀ داوری اعضای باشگاه برگزیدگان:

بنا به وعدۀ داده شده در فراخوان، داستان‌های برگزیدۀ مرحلۀ نهایی، بدون نام نویسنده، برای آن دسته از اعضای قبلی باشگاه برگزیدگان حیرت که اعلام تمایل و آمادگی کرده بودند، ارسال شد که 20 تن از این عزیزان داستان‌ها را مطالعه و امتیازات خود را به دبیرخانۀ جشنواره ارسال کردند.

بنا به جمع امتیازات ایشان:

داستان کوتاه «تهران پایتخت ایران است» اثر یاسر قاسمی کلواری با مجموع امتیاز 164.25 از 200

به عنوان داستان برتر سال از نگاه اعضای باشگاه برگزیدگان حیرت انتخاب شد.