دوره ی دوم – 1395

پنجاه اثر برگزیده ی مرحله ی نیمه نهایی:

  • «امولسیون» اثر محمدرضا ریاحی‌سامانی
  • «چهارشنبه بعد از ظهر در جزیره‌ی گراند ژات»  اثر صدرا افشین‌پور
  • «کجواج» اثر صدیقه قانع
  • «تشابه صورت‌ها» اثر پری شاهیوندی
  • «بختک» اثر عباس باباعلی
  • «حریم چاه» اثر حسین‌علی ساسانی
  • «نیمه‌ی عمر» اثر قاسم طوبایی
  • «پرواز با ‌های آبی» اثر مهرداد رشیدی
  • «همسایه» اثر علی‌رضا کشاورز
  • «روایت معمار کتاب‌فروش» اثر عطیه اسداللهی همدانی
  • «مغز خیس پر از موهای صاف» اثر سپیده رشنو
  • «آخرین داستان» اثر روح‌الله اسدی
  • «اتاق سفید» اثر سید فربد تقوی
  • «”شنجرف شیوه‌ی سیدخلیل» اثر شهریار قنبری
  • «در مورد» اثر حمید جواهری
  • «سؤالاتی که باید از کولینا درباره‌ی پینوکیو می‌پرسیدم اما نپرسیدم» اثر ‌مهدی نیک‌بین
  • «ششگ باغی است در انتهای کوچه» اثر مسعود ریاحی
  • «آدمک» اثر طاهر شریعت‌پناهی
  • «سوزان دختر همسایه که روسی بود و فارسی هم خیلی خوب حرف می‌زد» اثر شورش عابد
  • «مرگ دوباره‌ی شب‌پره‌ها» اثر پویا کیانی
  • «برای ابدیتی بی‌انتها» اثر سعید احمدزاده
  • «مراسم جن‌گیری از گوجه‌فرنگی» اثر محمد جابری
  • «قطاری که خیلی وقت پیش بود که رفته بود» اثر مصطفا سلیمی
  • «پرفشار جنب حاره» اثر مهدی نوربخش
  • «نوستالژی مرده‌ی مادرزاد» اثر وحید منصوری
  • «بازگشت» اثر افرا سرنایه
  • «موسی باران می‌آید» اثر یاسر قاسمی‌کلواری
  • «بلک باکس» اثر مهرو پیرحیاتی
  • «قصه ای که خواندنی نبود» اثر مهدی عزیزوف
  • «جیغِ زنی توی خواب‌هام» اثر محمد حسینی‌کاریزکی
  • «یادآوری» اثر رضا گندمی
  • «درد چیست؟» اثر غلام‌رضا معصومی
  • «سایکو» اثر امین شیرپور
  • «دوشیدن گاو نر در ارتفاعات شهوت انگیز» اثر سیدعبدالرضا بلاغتی
  • «روح مسخ‌شده‌ی کتایون ترک‌نژاد” اثر نعیمه بخشی
  • «راز اتاق 47» اثر فاطمه غلام‌پور‌آژیر
  • «باد روی گه» اثر نجمه بهاری
  • «بخت» اثر غلام‌رضا شریعتی‌راد
  • «نحص» اثر جواد کامیابی
  • «روز سوم» اثر ذبیح‌الله یزدان‌پرست
  • «ترحلوا» اثر مجتبا نیک‌سرشت
  • «محله‌ی سه پیچ» اثر میلاد باقری
  • «بازدم» اثر مریم هومان
  • «میعاد» اثر مژگان شادفر
  • «فیزیک حیاتی» اثر طناز کاظمی
  • «برج‌نشین» اثر پویا رییسی
  • «بوسه بر خرگوش» اثر وحید شعبانی
  • «فردی که با یک سوسک درون دست‌شویی زندگی می‌کند.» اثر محبوبه محمدی
  • «داستان پلشت» اثر انوشه منادی
  • «ادامه‌ی مادرکشی و قسمت‌هایی که اضافه شد» اثر سپیده نوری

بیانیه‌ی هیأت داوران دومین دوره­ی  جشنواره­ی داستان کوتاه خلاقانه­ی سال(حیرت):

هیأت داوران دومین دوره­ی جشنواره­ی داستان کوتاه خلاقانه­ی سال، از همه­ی داستان‌نویسان و هنرمندانی که آثار خود را به جشنواره ارسال کرده‌اند سپاس‌گزاری می‌کند.

حجم بالاتر آثار ارسالی برای داوری، نسبت به سال گذشته و کیفیت قابل قبول بسیاری از این آثار، نشان­دهنده­ی ادامه‌ی جریان ارزش‌مندی است که در تولید آثار خلاقانه­ی داستانی شکل گرفته و در حال گسترش است. البته از لحاظ کیفی نمی‌توان به جرأت داستان‌ها را جسورانه‌تر و خلاقانه‌تر از سال گذشته دانست. بسیار بودند داستان‌های خوبی که نوآوری چندانی در خود نداشتند.

هیأت داوران با در نظر گرفتن معیار اصلی جشنواره -یعنی خلاقیت در داستان- در چهار مرحله به بررسی آثار پرداخت. قابل ذکر است که برخلاف سایر جشنواره‌ها، در دو مرحله‌ی ابتدایی و انتخاب داستان‌های نیمه‌نهایی، دقت بسیار زیادی صورت گرفت و داوران اولیه‌ی هیأت انتخاب نیز از داوران اصلی جشنواره بودند.

تمامی داوران، امتیازات خود را به صورت جداگانه اعلام کردند. از آن­جا که اختلاف نظر در این باب امری بدیهی است، با توجه به نزدیکی امتیازات به هم، بنا به روال از پیش تعیین شده، امتیازات بین 0 تا 10 با یک‌دیگر جمع زده شد تا نتیجه­ی نهایی مشخص گردد.

آگاهیم که داوری در هنر، همواره امری نسبی است. از این‌رو هر یک از50 داستان مرحله‌ی نیمه‌نهایی از دیدگاه­های مختلف می­توانستند یکی از داستان‌های نهایی باشند و هر یک از برگزیدگان نهایی، با تغییر اندکی در امتیازات می‌توانستند جزو سه اثر برتر قرار گیرند. چراکه فاصله‌ی جمع امتیازات داستان‌ها از هم بسیار اندک بود. هر یک از داستان­ها نقاط قوت و ضعف خاص خود را داشتند و در ابعاد متفاوتی دست به تجربه و خلاقیت زده بودند. لذا مطمئن‌ترین راه، جمع جبری امتیازات بود. طبیعی است، داستان­هایی که تا حدود بیشتری و از جنبه­های متنوع­تری نظر داوران مختلف را جلب کرده بودند، جمع امتیازات بیشتری به دست آوردند.

جهت ارزیابی بهتر نتایج توسط شرکت‌کنندگان عزیز، جدول کامل امتیازات در انتها آورده خواهد شد.

هیأت داوران، جمع‌بندی خود را از آثار داوری شده­ی جشنواره، در ضمن نکاتی چند یادآور می­شود:

  • علی رغم وجود داستان‌های قابل قبول و زیبای زیادی در بین آثار، درصد اندکی از داستان­ها معیار نوجویی و اصالت خلاقیت را در صدر تلاش­های خود قرار داده بودند. البته این مسئله شاید طبیعی به نظر برسد، اما می‌توان امید داشت که هنرمندان جوان، با مطالعات عمیق­تر و اهتمام بیشتر و پرهیز از تکرار فرم­ها و نگرش­های گذشته، باعث شوند تا همگی شاهد رشد و بالندگی ادبیات داستانی کشور در آینده­ای نزدیک باشیم.
  • در 50 داستان مرحله­ی نیمه نهایی، از لحاظ فرم هنری و هم‌چنین موضوع و نگرش و نگاه، شاهد آثار متنوعی بودیم. این مهم، با سیاست­های کلی جشنواره متناسب بود و بستر لازم را پدید آورد تا از هر گونه استانداردسازی و دُگم‌اندیشی و فرمول‌سازی­های مرسوم در داوری سایر جشنواره­های داستانی کشور، پرهیز شود و با دیدی گسترده و باز، بتوان اندیشه­ها و فرم­های متنوع و گاهاً متضاد را، با محور خلاقیت در کنار یک‌دیگر قرار داد.
  • آثار در مقایسه با یک‌دیگر داوری شده­اند و نه در مقایسه با هر آن­چه در ذیل مفهوم ادبیات داستانی قرار می­گیرد.
  • هم‌چون دوره‌ی گذشته باید تصریح کنیم که تکرار خلاقیت آثار دیگر، «تکرار» است و نه «خلاقیت». گرچه تکرار فرم­ها و نگرش­هایی که هنوز درچالش­اند، از تکرار بدیهیات، ارزش بیشتری دارد.

هیأت داوران دومین دوره‌ی جشنواره‌(به ترتیب حروف الفبا):

  • امید تمیس
  • امیرحسین طاهری‌نژاد
  • رضا بهاری‌زاده
  • ساسان فلک‌دین
  • سمیه برازجانی
  • طاهره جوشکی
  • علی پاینده‌جهرمی
  • فاطمه دهقان
  • مجید خادم

گزارش داوری برگزیدگان نیمه‌نهایی و اعضای باشگاه برگزیدگان:

بنا به وعده‌ی داده شده در فراخوان، داستان‌های برگزیده‌ی مرحله‌ی نیمه‌نهایی، بدون نام نویسنده، برای تمامی برگزیدگان نیمه‌نهایی همین دوره و هم‌چنین اعضای قبلی باشگاه برگزیدگان حیرت ارسال شد که 35 تن از این عزیزان داستان‌ها را مطالعه و امتیازات خود را به دبیرخانه‌ی جشنواره ارسال کردند.

با سپاس از تمام این دوستان به واسطه‌ی اهمیتی که برای این مسئله قائل شدند، اسامی ده داستان برگزیده‌ی ایشان به شرح زیر اعلام می شود:

مقام اول:

داستان کوتاه «محله‌ی سه پیچ» اثر میلاد باقری از اصفهان با مجموع امتیاز 234.25  از 350

مقام دوم:

داستان کوتاه «سایکو» اثر امین شیرپور از خرم‌آباد با مجموع امتیاز 215.75 از 350

مقام سوم:

داستان کوتاه «بختک» اثر عباس باباعلی از تهران با مجموع امتیاز 214.5 از 350

مقام چهارم تا دهم:

داستان کوتاه «امولسیون» اثر محمدرضا ریاحی‌سامانی از شهرکرد با مجموع امتیاز 213.75

داستان کوتاه «موسی باران می‌آید» اثر یاسر قاسمی‌کلواری از لردگان با مجموع امتیاز 213.5

داستان کوتاه «مراسم جن‌گیری از گوجه‌فرنگی» اثر محمد جابری از دورتموند آلمان با مجموع امتیاز 213.25

داستان کوتاه «نیمه‌ی‌ عمر» اثر قاسم طوبایی از اصفهان با مجموع امتیاز 213

داستان کوتاه «پرواز با پوتین‌های آبی» اثر مهرداد رشیدی از اصفهان با مجموع امتیاز 211.75

داستان کوتاه «نوستالژی مرده‌ی مادرزاد» اثر وحید منصوری از اهواز با مجموع امتیاز 209

داستان کوتاه «جیغ زنی توی خواب‌هام» اثر محمد حسینی‌کاریزکی از تربت حیدریه با مجموع امتیاز 204.25

داستان کوتاه «بوسه بر خرگوش» اثر وحید شعبانی از رشت با مجموع امتیاز 204.25

جدول امتیازات نهایی هیئت داوران

جمع امتیازات داور9 داور8 داور7 داور6 داور5 داور4 داور3 داور2 داور1 نام شهر نام نویسنده نام داستان ردیف
69.7 7.5 10 4 6.2 10 7 9 9 7 یاسوج غلامرضا شریعتی‌راد بخت 1
69.3 7.5 8 9 4.3 7.5 9 7 7 10 شیراز سعید احمدزاده برای ابدیتی بی‌انتها 2
67 7.5 7 10 4 8.5 10 9 6 5 اصفهان میلاد باقری محله‌ی سه پیچ 3
66 6.5 9 10 5.5 8 8 8 6 5 اصفهان مهرداد رشیدی پرواز با پوتین‌های آبی 4
65.25 5 9 10 7.25 7 6 6 10 5 لردگان یاسر قاسمی کلواری موسی باران می‌آید 5
65 8 8 5 5.5 7 7 10 6 8.5 بوکان شورش عابد سوزان دختر همسایه که… 6
64.25 6 7 6 7.25 10 6 10 6 6 گرمسار مجتبا نیک سرشت ترحلوا 7
64 7 8 5 6.5 8 9 8 6 6.5 اصفهان قاسم طوبایی نیمه‌ی عمر 8
63.5 8.5 7 4 6 8 6 10 6 8 شیراز حسین‌علی ساسانی حریم چاه 9
63.3 7 6 8 6.3 10 7 8 5 6 قزوین مصطفا سلیمی قطاری که خیلی وقت… 10
63.25 8.5 8 6 4.25 8.5 7 7 6 8 شهرکرد محمدرضا ریاحی امولسیون 11
62.5 9 8 5 5.5 9 7 6 7 6 خرم‌آباد پری شاهیوندی تشابه صورت‌ها 12
61.5 10 8 3 7 8 5 7 5 8.5 زرقان صدرا افشین‌پور چهارشنبه بعد از ظهر در… 13
59.5 7 6 4 6 8.5 7 6 8 7 اصفهان پویا کیانی مرگ دوباره‌ی شب‌پره‌ها 14
57.5 8 7 4 4 7 6 6.5 5 10 شیراز صدیقه قانع کجواج 15
55.5 8 8 4 5 5 6 8 5 6.5 شهرکرد مسعود ریاحی ششگ باغی است… 16