دورۀ ششم بخش داستان – 1401

بیانیۀ هیئت داوران ششمین دورۀ  جشنوارۀ دوسالانۀ داستان کوتاه خلاقانۀ سال(حیرت):

هیئت داوران ششمین دورۀ جشنوارۀ داستان کوتاه خلاقانۀ سال، از مسئولان برگزارکنندۀ جشنواره و همچنین همۀ داستان‌نویسان و هنرمندانی که آثار خود را به جشنواره ارسال کرده‌اند، سپاس‌گزاری می‌کند.

هیئت داوران با درنظرگرفتن معیار اصلی جشنواره، یعنی خلاقیت و نوآوری در مقایسۀ آثار حاضر در این دوره از جشنواره با یکدیگر، در چهار مرحله به بررسی آثار پرداخت. مقایسه و سنجشِ خلاقیت و نوآوری داستان‌ها در این زمینه‌ها صورت گرفته است: فرم کلّی روایت، نظام‌های ساختاری روایت (پیرنگ، شخصیت‌پردازی، راوی و پرسپکتیو روایی، زمان، مکان، زبان و نوشتار روایی)، کمپوزیسیونِ روایت و در نهایت، گستره و عمق بالقوّۀ دلالت و معنا.

در تمامی مراحل داوری، دقت و وسواس بسیاری صورت گرفته است و داوران هیئت انتخاب نیز از داوران اصلی جشنواره تا مرحلۀ نهایی بوده‌اند.

در مراحل داوری، تمامی داوران امتیازات خود را به صورت جداگانه اعلام کردند. از آنجا که معیارهای سنجش آثار، خود مفاهیمی بودند که در خوانش داوران، دلالت‌هایی متفاوت ایجاد می‌کردند، اختلاف نظر در نتایج در مقایسۀ نسبی آثار با یکدیگر امری بدیهی بوده است. در انتها و بنا به روال ازپیش‌تعیین‌شده و برای حفظ ارزش تنوع نگاه داوران، امتیازات عددی با یکدیگر جمع زده شد تا نتیجۀ نهایی مشخص گردد. طبیعی است داستان‌هایی که تا حدود بیشتری و از جنبه‌های متعدد و متنوع‌تری نظر داوران را جلب کرده بودند، جمع امتیازات بیشتری به دست آوردند. هیئت داوران، ضمن ارائۀ جدول کامل امتیازات آثار، جمع‌بندی خود را از آثار داوری‌شدۀ جشنواره، در ضمن نکاتی چند یادآور می‌شود:

 

  1. هر 15 داستان برگزیدۀ نهایی، برندگان این دورۀ جشنواره و حائز عنوان برترین داستان سال جشنواره‌اند.
  2. ما خود از برندگان دوره‌های پیشین این جشنواره‌ایم و بسیاری از آثار دوره‌های قبل را مطالعه کرده‌ایم و با معیارهای زیبایی‌شناختی حیرت کاملا آشناییم. به این اعتبار، تمام آثار مرحلۀ نیمه‌نهایی این دوره از جشنواره را در سطح کیفی بالایی تشخیص داده و نیک آگاهیم که بین برندگان نهایی به سختی می‌توان اثری را در تمامی زمینه‌ها برتر از دیگری دانست.
  3. آثار در مقایسه با یکدیگر داوری شده‌اند و نه در مقایسه با هرآنچه در ذیل مفهوم ادبیات داستانی قرار می‌گیرد. امتیازدهی نیز بر همین اساس بوده است و جدول امتیازات نشان‌دهندۀ این مقایسه و اختلاف‌نظر ضروری داوران است.
  4. همچون دوره‌های گذشته، باید تصریح کنیم که تکرار خلاقیت آثار دیگر، «تکرار» است و نه «خلاقیت». گرچه احتمالا تکرار ساختارها و نگرش‌های تثبیت‌نشده، از تکرار بدیهی‌شده‌ها ارزش بیشتری دارد.

 

هیئت داوران دومین دورۀ جشنواره‌(به ترتیب حروف الفبا):

  1. خالو خالد
  2. رضا بهاری‌زاده
  3. رضا قلی‌پور
  4. سمیه برازجانی
  5. غزاله سبوکی
  6. محمدعلی نجفی
  7. مصطفا سلیمی
  8. یاسر قاسمی

 

 

 

 

داستان‌های برتر و برندگان ششمین دورۀ جشنوارۀ دوسالانۀ داستان کوتاه خلاقانۀ سال(حیرت):

 

  1. داستان کوتاه «نام من احد است» اثر سارا عمرانی از شیراز
  2. داستان کوتاه «نیهیل، معمار بی‌مغز و شب‌های» اثر محمد جابری از تهران
  3. داستان کوتاه «گزارش نهایی سانسورچی» اثر  دانیال عماری از شیراز
  4. داستان کوتاه «رفته» اثر میلاد باقری از  اصفهان
  5. داستان کوتاه «وقت آن است…» اثر یحیی زیمور از شیراز
  6. داستان کوتاه «آن‌گونه که تکثیر می‌شویم» اثر شقایق صابر شکار از تهران
  7. داستان کوتاه «چرخِ چاه» اثر سیروس صفایی از شیراز
  8. داستان کوتاه «نارنجی مقدس» اثر روح‌الله اسدی از شیراز
  9. داستان کوتاه «زنده‌به‌گور» اثر پویا کیانی از اصفهان
  10. داستان کوتاه «خرچنگ» اثر مسلم صادقی از سیرجان
  11. داستان کوتاه «بررسی اثر کوریولیس بر معناداری جهان؛ مطالعۀ موردی سینک‌های دوقلو» اثر علیرضا نیکخواه از تهران
  12. داستان کوتاه «هنوز قرص‌ها را نریخته‌ام» اثر نرجس امینی از شیراز
  13. داستان کوتاه «خوان‌های گسترده» اثر الهام فردویی از شیراز
  14. داستان کوتاه «Tragedy Nostalgia Vol. 1: Because I Will, I Can’t (a eulogy» اثر مازیار عارفی‌نژاد از بیرجند
  15. داستان کوتاه «آن‌ها فقط اسپک می‌زدند» اثر حسین شعبانی از رشت

 

از میان برندگان این دوره، سه هنرمندِ نویسنده برای دریافت تندیس جشنواره و امتیاز چاپ کتاب مستقل از سوی انجمن ادبی‌هنری حیرت به صورت جداگانه و بدون رتبه‌بندی عددی معرفی می‌شوند:

«محمد جابری» برای خلق داستان کوتاه « نیهیل، معمار بی‌مغز و شب‌های »

«سارا عمرانی» برای خلق داستان کوتاه «نام من احد است»

«پویا کیانی» برای خلق داستان کوتاه «زنده‌به‌گور»