COMMENTS – یکی از 40 داستان برگزیده ی نیمه نهایی دوره ی سوم جشنواره – قاسم طوبایی – اصفهان

شاید این مطالب را هم دوست داشته باشید

یک پاسخ

  1. مرتضی می‌گه:

    از روی مجاز
    یادداشتی بر داستان COMMENTS

    ارتباط معنایی در کجای عالم وجود ندارد؟ در داستان عدل صادق چوبک سوژه ای در مرکز قرار می گیرد و هر کلمه ای که از دهان کسی(تیپ ها) خارج می شود تعبیری در پی دارد. در تاکسی عده ای نشسته اند، پس از اعلام خبری از رادیو، برگردش سخن سرایی می کنند، و اگر تعمدا خواسته شود بامزه بازی و هیجانی بوجود آید و فضا ابزورد(ابسورد) شود بهلول واره ای در جمع گنجانده می شود.
    پا فراتر می رود وقتی هیچ تناسب و نظیری مراعات نشود، و هنوز می توان معنایی دریافت کرد، مثال نقضی هم ندارد. در COMMENTS نیز معنا پیگیری می شود، و خوشبختانه دغدغه ای دارد که بعد از خواندن متن افسوس زمانی که صرف شده خورده نمی شود. آنچه باعث می شود ساخت و پرداخت این متن دچار مشکل اساسی باشد، توهم بازتعریف های ساختار داستان در شاکله های دم دستی ست، و دم دستی باقیماندنش. به این ترتیب که می فرمایدند: چرا راه دور رفته شود همین دور و بر آنقدر موضوع هست که پرداخت شود، غافل از اینکه پرداخت شدن است که اهمیت دارد، چگونه پرداخت کردن نیز. فرم ها نیز در راه دوری نیستند، اما به شرطی که بیانات دیگر از یاد برده نشوند، فرم ساده و دم دستی، قدم اول است و متاسفانه این متن در قدم اول باقی می ماند.
    نویسنده در قدم اول یعنی دیدن یک فرم مانده، فرمی که می شود در هر جایی دنبالش کرد و مثال های فراوانی از آن دید، کار ساده را انجام داده است، کاری که باعث می شود تردید در ماهیت داستان بودن این داستان بوجود آورد. هسته ای وجود دارد و همه کلام ها در تقابل آن هسته معنایی گرفته اند، -یادآور داستان عدل-، بلی که می شود نه تنها معنا که روایت را جست و جو کرد، در بی روایت ترین متن ها روایتی به ذات وجود دارد، روایت بی روایتی.
    متن COMMENTS بنا به ظرفیتی که ارائه می دهد تنها در حد یک پیشنهاد باقی می ماند. و صحه می گذارد بر پیشنهادی که بارها داده شده است، که لازم نیست کار عجیب و غریبی انجام داده شود، به دور رو بر نگاه کنی فرم هایی دریافت می شود، فرم هایی بکر، اما این بکرها باید ورز داده شوند تا خام نمانند.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *